Ett brev till en gammal lärare/syo på gymnasiet om London

Hej Ingvar! Ledsen för att jag segat med mitt inlägg. Jag antar att jag är upptagen med att leva livet i London.

Jag är här på ett utbytes år via Stockholms Universitet och gör mitt sista år juridik här. Egentligen så gör jag mitt sista halvår här men då jag vill stanna i ett år så kommer jag göra 30hp mer än vad som behövs. Men det är de värt.

Jag betalar inget för studierna här utan de skickar en elev till Stockholm som tar min plats och jag tar någons plats här. Det fanns bara en plats till Uni of Westminster på Stockholms Uni via Juridiska Fakulteten och den var mycket eftertraktad.

Urvalet går tills å att den mest flest hp har bäst chans att åka. Sedan tittar de på betygen och sist på internationella engagemang på universitetet och utanför. Jag har i flera terminer varit internationell överfadder inom Juridiska Förening och varit ansvarig för att motta internationella studenter till Juridicum. Har haft det riktigt roligt och jag tror det hjälpte mig att få platsen också. Har i princip jobbar nära med de internationella koordinatorerna på fakulteten så på intervjun de gjorde med mig (som alla måste göra innan de nominerar till utbytesplatserna) så sa de bara att de visste vem jag var och inte hade några frågor.

När juridicum i Stockholm har valt vem som får åka vart så nomineras eleven till partneruniversitetet och så gör jag en officiell anmälan och fyller i massa papper etc. Sedan blir man förhoppningsvis officiellt antagen från deras sida. Händer väääldigt sällan att man inte blir det.

Mycket här är likt universitetet hemma men det mesta är väldigt främmande. Bla. så läser vi fyra kurser samtidigt. Som utbytes student kan jag välja att läsa halvårskurser eller helårskurser. Personligen läser jag två helårskurser och fyra halvårskurser. Uni of Westminster har många roliga kurser som inte finns på Stockholms Uni men problemet med att läsa flera kurser samtidigt är att det var svårt att få till schemat då mycket krockade så det tog 3-4 veckor innan jag hade mitt schema klart.

En annan nyhet är att varje kurs endast har två timmar lärarledd undervisning per vecka. Detta finner jag väldigt udda; det känns på tok för lite för heltidsstudier. Dessutom betalar studenterna här väldigt mycket för att plugga på universitetet så man tycker ju att det borde vara lite mer valuta för pengarna. Tanken är att man ska läsa och göra massa "research" på resterande tid. I stockholm varierar undervisningstimmarna också men vi har betydligt fler än här. Jag tycker dock att lärarna är väldigt bra hittills, är väldigt nöjd med de timmar jag får.

Jag finner det dock lite svårt att plugga på egen hand. Hemma så får vi en litteraturlista med alla böcker vi ska läsa och även en lista på relevant lagtext och relevanta rättsfall. Här får vi bara förslag på vissa böcker och rättsfall som man kan läsa. Sedan får vi välja själv vad vi vill läsa. I vissa kurser så har vi inte ens någon doktrin utan det mesta går att hitta på Internet och liknande.

Examinationsformerna är lite annorlunda också. Hemma avslutas en kurs oftast med en skriftlig tentamen. Här avslutas halvårskurserna med en uppsats på 4000-5000 ord. En helårskurs har oftast en mitt-termins tenta och sedan en tenta på slutet och en uppsats. Jag hoppas att jag i maj nästa år kommer komma ihåg vad vi lärt oss i oktober ;)

Betygssättningen är annorlunda också. Hemma får man från AB(högst), BA, B till U(underkänt). Här så får man "marks". Från 0% - 100% Att få över 70% är riktigt svårt. Godkänt brukar ligga omkring 40%. Sedan efter 3 år så räknas all marks ihop och man får en examen som de värdesatt där en 1st degree är bäst och en 3d degree är lägst.

Det är kul att undervisningen är på Engelska, jag lär mig mycket nytt. Något som jag har haft med mig från gymnasiet är att VRG gav mig en bra grund i allt: Engelska, skriva uppsatts, vara kreativ, ja allt. Är väldigt glad att jag gick på världens bästa VRG.

Så för att summera: allt ät nytt och spännande så det är kul. Såg att inlägget blev väldigt långt men om det är något jag har glömt så fråga gärna :)

Hoppas allt är bra med dig i övrigt och att du njuter av hösten i sverige som är 100 ggr vackrare än här i London. Jag hoppas att den är lite sen bara och på väg, vill ha massa färg på träden.

Vi hörs :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0