Vem är du och vad gör du?

Jag tycker om att få höra om andra människor, och hur livet funkar där dom är ifrån. Vad som är vanligt i deras värld och vad som chockar dom. Att lära från andra och lyssna är bland det bästa som finns. I det bästa kan vi nog hitta nåt av det värsta jag vet. Som människa så har jag alltid varit ganska diplomatisk. Jag förstår om människor tycker och tänker olika och jag respekterar det. Jag har svårt att välja favoriter och ännu mer att ta beslut. Mina känslor och vad jag vill är väldigt ombytliga. Därför tycker jag inte om folk som tycker att deras sätt är det enda korrekta och inget annat kan vara rätt. Jag tycker att sånna människor är rent ut dumma och deras värde sjunker lite i mina ögon. Det är klart man kan ha ett sätt man själv föredrar, eller ha traditioner som är mer vanliga. När man argumenterar så hårt för sin sak att man inte ens kan ta in lite av det någon annan säger, eller vara så ödmjuk att man kan säga nåt i stil med att det är inte så jag brukar göra det men intressant att du gör så. Att man dirket hoppar på någon som har olika sätt att göra saker på. Det är klart man kan diskutera och argumentera, bara man alltid kan enas om att inte enas. Hur rätt du än anser dig ha så kan du aldrig vara helt säker.
Jag är snabb att lämna diskutioner som går ut på att nån pratig tjej ska argumentera för att "det är så det måste vara, det finns inget annat". Eller om jag är på humör brukar jag argumentera emot och komma med alternativa förslag så mycket bara för att irritera personen.

När jag ändå är inne på saker jag oglillar så tycker jag inte om när folk vill vara en sorts människa att dom gör allt för att marknadsföra sig på ett visst sätt. Till och med när man uttryckligen säger att man inte tycker att dom är så så kommer dom med massa argument om att dom visst är så. Eller att man bara gillar saker som en typen skulle gilla och man ogillar saker den typen skulle ogilla.
Jag har en mycket trevlig och söt bekant som gärna vill framstå som lite arrogant och småelak för det tycker väl hon är coolt antar jag. Hon brukar alltid berätta saker, som hon har sagt eller gjort och avsluta det med att förklara hur arrogant hon är., eller hur elak hon va men att "hon inte kan hjälpa det". Bara för att jag vet att hon vill vara den människan så mycket brukar jag kontra med att "äh det var väl inte så farligt" eller "jag vet ju att du är jätte trevlig". För det första för att hon försöker så mycket och för det andra för att jag inte tycker att man ska försöka vara en arrogant person eller elak människa.

Jag vet att jag är långt ifrån fulländad, jag kan göra dumma val, säga fel saker eller  vara elak ibland. Men jag vill gärna bli sedd som glad och trevlig. Som den där roliga tjejen. Men jag låter folk tycka vad dom vill om mig också. Gillar dom mig inte så är det okej för mig också, det är skönt att kunna öndra om i dessa fall och kanske vara lite småelak. chanserna är ju redan förbi ;)

Helt ärlikt tycker jag det är svårt at vara nån annan, hur mycket man än försöker. Oh well, bara lite tankar så här en söndagskväll.

Denna söndag har föresten varit fantasitsk! En dag på djurgården med Peder och en fika på Junibacken. Solen har strålat och alla träd har färgats röda och gula! Hösten är min favorit årstid! Älskar att man kan tända ljus och ha på sig mysiga kläder. Dricka varmt och mysa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0