Stuck in Riga

I onsdags hoppade jag och B på en båt till Riga. Till en början höll vi på att missa hela grejen då vi gick till fel terminal och fick springa till rätt. Men vi kom på med rätt mycket tid till godo. Vi gick ut på deck och vinkade iväg stockholm och flöt förbi skärgården. Efter det gick vi till dansbaren och hänge lite tills Buffén öppnade. Där åt vi oss så mätta att vi va tvugna att rulla tillbaka till hytten och powernapa. Vi spelade lite kort och lyssnade på musik. Efter ett tag tog vi oss ut igen och tittade på månskenet och lyssnade på ett coverband. Vi slutade kvällen med att dansa loss med fulla medelåldersmänniskor på dansgolvet.

På torsdag morgon vaknade vi och gav oss ut i Riga. En liten taxiresa senare var vi framme i stan där vi tittade på fredsmonumentet, gamla byggnader, marknader, lite shopping. Vi gick också på ett museum, "House of Blackheads". Vi blev lite skrämda då det var ett hus tillängat svarta människor, men massa afrikansk konst och målningar på afrikaner. Källaren var förfallen och man gick runt i mörka laburinter med vapen etc på väggarna. Resten av huset var superfint, stora balsalar och häftiga salonger. Vi åkte även med en turistbuss runt hela staden där man lyssnar på en guide i hörlurar. Mycket mysigt.
Sedan hittade vi Rigas dyraste resturang som var mycket billig, lika dyr som en medelmåtta resturang i Stockholm typ. Vi åt vääärldens godaste stek.

Efter det började vi ta oss mot båten igen, vi hade fått uppgift om att man skulle vara där halv 6, trodde vi. När vi kom in i hallen ca 20 över 5 så anade vi att nåt var på tok, men vi blev släppta genom säkerhetskontrollen och i den lilla gången på båten såg vi att båten förbereddes för avfärd. Vi sprang och ropade och precis när vi kom ut på bryggan så drog dom ifrån oss gången och skrattade. Vi bönade och bad och pekade på klockan och ropade och vinkade. Men vi fickingen hjälp, ingen service känsla. vi sprang ner till terminalen igen och där fick vi ingen vidare hjälp heller. Jag var så rasande! Lång historia kort, båten seglade iväg med alla våra grejer och vi var fast i riga. Det fanns ingen hjälp att få i riga så jag ringde till Sverige och mamma hjälpte mig förklara situationen för dom där och så fixade dom en ny biljett med nästa båt, 24h senare.

Riga är en konstig stad man inte vill vara fast i, vi åkte in till stan och tog in på första bästa hotellet vi kunde hitta, vi ville inte vara utan hotell när mörkret kom. Vi kom överens om att hålla låg profil, när något väl börjat gå snett vet man inte vad mer som kan hända. Efter ett tag lugnade vi ner oss och insåg att vi faktiskt fått en extra semesterdag och att vi slapp betala dom 1000 kr som båtmänniskorna i Riga försökte lura oss på. Vi höll till i och runt hotellet och hotellet var fint och hade en lyxig bar/resturang som vi spenderade kvällen på. Här va vi alltså i Riga utan grejer, telefonladdare, mycket pengar, tandborste eller underkläder. Men en tandborste var kunde vi köpa i receptionen för en lat.

vi vaknade på morgonen och jag gick ner till frukostbuffen och åt mig mätt på pannkakor, croassanger, juice och te. Köpte med mig två flaskor vatten och tog med mig frunk till B som var kvar och sov på rummet. Vi checkade ut och bestämde oss för att åka till båten direkt för att vara säkra på att vi hade en biljett tillbaka. När vi fick våra biljetter så hade vi blivit uppgraderade till en A-hytt och fått lite rabbatkort vi kunde använda oss av på båten. Mycket trevligt. MEN även denna gång så sa mannen i receptionen att båtincheckningen  var från halv 4 till halv 6. Rätta mig om jag har fel men visst tror man då att man kan vara där mellan dom tiderna och fortfarande komma på båten?

Iallafall eftersom vi hade flera timmar på oss åkte vi in till stan igen, efter lite handskandes med otrevliga latver. Vi åkte upp till en skybar med panoramahiss och usikt över hela staden. Tyvärr va den stängd men uppifrån kunde vi se en annan uteservering högt uppe på ett tak så vi gick dit. Det var en mycket fin resturang, trendig, med bilder på ägaren och massa kändisar. vi trodde det skulle vara en dyr historia men det var billigt! Vi satt där på taket och solade och skrattade åt allt som hade hänt. Det är ju trots alt en ganska rolig historia. Vi insåg att vi hade det sjukt bra och båda njöt av semestern, enda problemet var att vi hade haft samma kläder på oss i två dygn. Vi bestämde oss för att shoppa lite. vi tog en cykeltaxi in till stan där vi visste att det fanns lite trevliga affärer. Cykeltaxi killen var otroligt rolig. "fastest taxi in Riga" sa han medans han vejade för folk på trottoaren och rökte en ciggarett. Jag fick ladda min iphone på en applestore "iDeal" ett tag. Vi gick tillbaka och åt den underbara steken och så hittade vi två nya outfits vi kunde byta om till. Sedan var det hejdå Riga och march till båten! Vi ville vara där i mer än god tid denna gång, vi ville vara först på båten! Vi kom dit med massa tid över och in till vår lyxiga hytt. Sedan så gick vi upp på däck och vinkade hejdå till Riga, staden som vi hade varit fast i i flera timmar för mycket, men vi gjorde det med glimten i ögat.

B tog en tupplur och jag gick loss i taxfreen och parfymbutiken, hittade rea hyllan och var på riktigt bra humör. Vi gick till dansbaren där dom hade liveband och dansshow. Sedan gick vi upp till bastuavdelningen, till vår glädje så var vi ensamna där. Så vi satt och bubblade i bubbelpoolen med utsikt över havet och ångade i ångbastun. När vi var skrynkliga nog så gled vi ut och till kareokebaren där vi avslutade kvällen. Blev ingen sång denna gång men vi lyssnade och skrattade med alla andra som sjöng. Eftersom vi hade en lyxig A-hytt så blev det slötittandes på en film från stora dubbelsängen innan vi somnade. Vi vaknade mitt i natten av att solen gick upp och kunde skåda soluppgången från vårt hyttfönster. Sedan somnade vi om och vaknade i Stockholm.

I hamnen fick vi reda på att våra grejer var kvar på båten och hade åkt tillbaka till Riga igen. Suck. En stund senare kom vi på att Bs hemmanycklar också hade åkt tillbaka till Riga och det fanns inget sätt att komma in. Här mina vänner börjar en helt annan historia. Men jag kan avslöja att vi var och hämtade alla våra grejer imorse, vi är i Stockholm nöjda med vår mini semester och flera erfarenheter rikare! Allt gott osm slutar gott!

Här kommer lite mobilbilder.